')); replace2=replace.replace(new RegExp('form','gim'),'div'); document.getElementById(Id_Rozblog_Comment).innerHTML='
'; } } xmlhttp.open("GET",'http://setarh333.rozblog.com/post/comment/'+CommentID,true); xmlhttp.send(); } function SM(strCode) {document.getElementById ('tex').value +=strCode;}

مطالب علمی و آموزشی

سفینه پیشتازان فضا به واقعیت می پیوندد+ عکس این فضا پیما در صورت ساخته شدن نه تنها بزرگترین فضا پیما خواهد بود، بلکه حتی از بلندترین ساختمان های روی زمین هم بالاتر خواهد ایستاد . امروز برج خلیفه در

banner
آیامطالب وبلاگ مورد پسند شماست؟
جستجوگر پیشرفته



سفینه پیشتازان فضا به واقعیت می پیوندد+ عکس

این فضا پیما در صورت ساخته شدن نه تنها بزرگترین فضا پیما خواهد بود، بلکه حتی از بلندترین ساختمان های روی زمین هم بالاتر خواهد ایستاد .

امروز برج خلیفه در دوبی با ارتفاع اندکی بیش از 800 متر، بلندترین سازه بشری است، اما در طرح BTE-Dan،سفینه فضایی انترپرایز ارتفاعی برابر 960 متر خواهد داشت. وزن آن هم خیلی زیاد نیست، فقط 85 هزار تن! که این میزان برابر با مجموع وزن 28 موشک فضایی ساترن5 که انسان را به ماه برد.

 

 

فضاپیمای انترپرایز

هنگامی که سریال پیشتازان فضا اولین بار در تلویزیون های آمریکا پخش می شد، او تنها 9 سال داشت و این سریال را از تلویزیون سیاه و سفید آن روزهای خانه پدری اش دنبال می کرد.

اما تماشای این سریال، رویایی را در ذهن او پروراندن که مسیر آینده زندگی اش را تغییر داد. به حدی عاشق فضا شده بود و رویای سفینه انترپرایز تا حدی در سر او جا گرفته بود که حتی تحصیل در رشته مهندسی برق و 30 سال کار در یکی از شرکت های پیشروی فناوری در دنیا را نیز این رویا را از یاد او نبرد.

سریال پیشتازان فضا که اولین بار در سال 1966/1345 پخش شد، تنها هوش از سر او نبرد. این پدیده ای است که در بین جمع کثیری از جوان ها و نوجوان های آن سال ها مشترک است.

سالها پیش از این مردم ایالات متحده آمریکا نام انترپرایز را برای اولین سفینه از سری شاتل های فضایی انتخاب کردند، حال که این فضا پیماها بازنشسته شده اند او می خواهد یک بار دیگر نام انترپرایز را زنده نگاه دارد.

او که خود را تنها با نام مستعار BTE-Dan  معرفی می کند، سایتی را جهت ساخت بزرگترین سفینه فضایی که بتوانید تصور بکنید به راه انداخته (http://www.buildtheenterprise.org)و برای دومین بار در تاریخ  نام انترپرایز ( Enterprise )  را از آن سریال مشهور به عاریت گرفته و بر سر سفینه خیالیش نهاده است.

این فضا پیما در صورت ساخته شدن نه تنها بزرگترین فضا پیما خواهد بود، بلکه حتی از بلندترین ساختمان های روی زمین هم بالاتر خواهد ایستاد .

امروز برج خلیفه در دوبی با ارتفاع اندکی بیش از 800 متر، بلندترین سازه بشری است، اما در طرح BTE-Dan، انترپرایز ارتفاعی برابر 960 متر خواهد داشت. وزن آن هم خیلی زیاد نیست، فقط 85 هزار تن! که این میزان برابر با مجموع وزن 28 موشک فضایی ساترن5 که انسان را به ماه برد.

فضاپیمای انترپرایز

البته داده های موجود روی این سایت تنها محدود به یک نقاشی از یک سفینه تخیلی با ابعاد غول اسا نیست، در واقع در وب سایت او نقشه کامل و دقیقی از نحوه ساخت چنین هیولایی به همراه فناوری های مورد نیاز برای کار کردن این مجموعه آورده شده است، فناوری هایی که برخی از آنها هنوز وجود خارجی ندارند و برخی دیگر هم هرگز در چنین سطحی به کارگرفته نشده اند. هر چند که به ادعای BTE-Dan:

« امروز فناوری های لازم برای ساخت اولین نسل از فضاپیمایی که یو اس اس انترپرایز نام خواهد گرفت وجود دارد، پس بیایید آن را بسازیم »

 

  • انترپرایز چیست ؟

به ادعای سایت BTE-Dan، انترپرایز یک ابزار با سه کاربرد خواهد بود. یک فضا پیما، یک ایستگاه فضایی و یک بندرگاه فضایی.

چنین تشکیلاتی اولین جای پای دائمی و قابل دوام بشر در فضا خواهد بود، یک دهکده شناور در آسمان ها.

 فضاپیمای انترپرایز

  • تخته گاز تا مریخ :

انترپرایز برای رسیدن به مریخ تنها به 90 روز زمان نیاز دارد و از اینجا تا ماه برایش فقط سه روز به طول خواهد انجامید.

کل زمانی که به گفته BTE-Dan برای یک سفر رفت و برگشت به مریخ مورد نیاز است، 250 روز خواهد بود و این در حالی است که با فناوری امروز، یک سفر رفت و برگشت به مریخ هزار روز طول می کشد، تازه آن هم اگر همه چیز به خوبی و مطابق میل فضانوردان پیش برود.

 فضاپیمای انترپرایز

  • دربست به کل منظومه :

قابلیت های این کشتی فضایی به اینجا محدود نمی شوند، انترپرایز می تواند به سیاره دیگر و حتی به سراخ خرده سیارک ها برود و کاوشگرهای روباتیک را به سراغ آنها بفرستد.

می تواند از حسگرهای متنوعش برای کاوش سیارات و نقشه برداری از آنها استفاده کند، حتی می تواند به نزدیکی سیاره مشتری برود و یک روبات را به قمر اروپای آن بفرستد تا به دنبال نشانه های حیات در دریای محبوس زیر سطح یخ زده آن بگردد. و حتی می تواند به دفاع از زمین در برابر برخورد با سیارک ها پرداخته و آنها را پیش از رسیدن به زمین از مسیر خود منحرف کند.

 فضاپیمای انترپرایز

  • ولی در داخل این غول آهنی چه خبر است؟

اول از همه قلب سفینه است که راکتور اصلی اتمی 1/5 گیگاواتی و دو راکتور 0/5 گیگاواتی در آن جای دارد. راکتور اصلی این سفینه به تنهایی 1/5 برابر توان نامی نیروگاه بوشهر را می تواند تامین کند و دو موتور کمکی با توان مجموع هم اندازه نیروگاه بوشهر به آن کمک می کنند.

این راکتور اصلی همان طور که در شکل فضا پیما می بینید در قلب مجموعه و با فاصله ایمنی کافی از قسمت سرنشین دار آن قرار گرفته تا خطر تشعشع به حداقل خود برسد. دو راکتور کمکی هم به هراه دو موتور کمکی فضاپیما در پشت سفینه و در دو سوی راکتور اصلی قرار دارند. این سه راکتور برای تامین نیروی برق مورد نیاز موتورهای پیشرانه یونی انترپرایز به کار گرفته خواهند شد.

یک دلیل عمده برای اینکه سه راکتور و موتورهای سفینه در سه محفظه جداگانه قررا گرفته اند این است که در صورت بروز یک حالت اضطراری در هر یک از این سه محفظه، با قطع تمام نیروی برق، امنیت و زندگی کل سرنشینان انترپرایز به خطر نیفتد. البته کاهش سطح تشعشعی که ممکن است مسافران انترپرایز در معرض آن قرار بگیرند هم دلیل دیگری برای جدا کردن این محفظه هاست.

این فقط موتور اصلی سفینه نیست که دو سیستم پشتیبان دارد، بلکه در حقیقت تمامی سیستم های داخل این فضا پیما به صورت سه گانه طراحی شده اند تا در صورتی که سیستم اصلی و یکی از سیستم های کمکی با هم از کار افتادند، باز هم یک سیستم وجود داشته باشد که به ادامه سفینه کمک کند.

 فضاپیمای انترپرایز

یکی از جالب ترین بخش های سفینه قسمت اسکان سرنشینان آن است که به شکل یک دایره خیلی بزرگ طراحی شده است.

این قسمت نه تنها توانایی اسکان 1000 نفر سرنشین را دارد، بلکه با استفاده از سیستمی که BTE-Dan طراحی کرده می تواند به جاذبه ای در حد جاذبه زمین را برای آنها تامین کند. این یعنی اینکه در این فضاپیما خبری از تصاویر معلق شدن اشیا در درون سفینه های فعلی نخواهد بودو فضانوردان و مسافران این کشتی فضایی می توانند همانند سطح زمین ( ولی با جاذبه کمتر ) غذایشان را بخورند.

سیستم ادعایی BTE-Dan برای تولید جاذبه در شکا نعلبکی مانند محفظه سرنشینان فضاپیما نهفته است که در آن یک حلقه جاذبه ( حلقه ای که با دوران خود نیروی جانب به مرکزی برای شبیه سازی جاذبه تولید می کند ) به طور مغناطیسی معلق نگه داشته شده است. حلقه دیگری هم با گردش در جهت عکس این حلقه، مانع از چرخیدن کل سفینه به دور خود می شود.

 فضاپیمای انترپرایز

اگر فکر می کنید که این فقط یک تایتانیک عظیم فضایی است، باید بگوییم که باز هم اشتباه کرده اید.

اول اینکه تلسکوپی در داخل انترپرایز قرار خواهد داشت که دقت آن 10 برابر تلسکوپ فضایی هابل است. یک لیزر 100 مگاواتی هم برای جنگ های ستاره ای آینده باید در ان نصب شود. شاید برای نابودی یک سیارک که به سمت زمین می آید از آن استفاده شود و شاید هم در جنگ با مهاجمان فضایی.

 

  • قیمت آخر؟

طبق برآوردهای BTE-Dan ساخت اولین نسل انترپرایز نیاز به یک هزار میلیارد دلار سرمایه و 20 سال زمان دارد. ولی BTE-Dan این مقدار را خیلی زیاد نمی داند، چرا که فقط ( توجه کنید فقط! ) 0/27 درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دهد. و به این ترتیب آمریکایی ها می توانند در هر 33 سال یکی از این غول ها را بسازند.

 فضاپیمای انترپرایز

  • قیمت سوخت ؟

تعیین گازی هم که برای پیشرانه موتورهای اصلی به کار می رود به سه مساله عمده بستگی دارد: هزینه، بازدهی پیشرانه مورد استفاده در موتورها و ایمنی.

شاید فکر کنید موتورهای یونی انترپرایز همانند موتورهای یونی امروزی از گاز زنون استفاده می کنند، اما هر بار سوخت گیری با زنون 50 میلیارد دلار خرج بر می دارد.

برای صرفه جویی در هزینه، BTE-Dan از گاز آرگون استفاده خواهد کرد که هر چند بازدهی زنون را ندارد اما پر کردن مخزن صد هزار تنی سوخت سفینه با تنها 4 میلیارد دلار انجام می شود!

با در نظر گرفتن اینکه نزدیک به صد هزار تن گاز آرگونی که در مخزن این سفینه جا می گیرد، سوخت موتور را به مدت 15 سال تامین می کند، مصرف سوخت سفینه در هر سال تنها 270 میلیون دلار خواهد بود.

 فضاپیمای انترپرایز

و سوال آخر ؟

فقط یک سوال باقی می ماند ، اینکه آقای BTE-Dan محاسبات خود را بر چه مبنایی انجام داده که به این نتیجه رسیده که ممکن است دولت های کنونی دنیا حاضر به چنین سرمایه گذاری عظیمی شوند، آن هم روی محصولی که قرار نیست تا 20 سال آینده ساخته شود و تازه هنگامی که ساخت آن تمام می شود باید منتظر ماند و دید که آیا هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری می تواند از جو زمین خارج شود یا خدای ناکرده به سرنوشت چلنجر مبتلا می شود.

منبع:فارسیگا


:: امتیاز: نتیجه : 3 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 15

:: بازدید : 65


:: برچسب‌ها: سفینه فضایی ,
نویسنده
نویسنده : حاجی حسنی
تاریخ : [یکشنبه 02 مهر 1391 ] [ 14:10]
تاریخ
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
آخرین مطالب ارسالی
علوم ششم ساخت لایه های زمین با گچ تاریخ : چهارشنبه 04 تیر 1399
علوم ششم درس 11 تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1399
6 راه برای بهبود وضعیت تحصیلی کودک در بیرون از کلاس تاریخ : چهارشنبه 15 بهمن 1393
آشپزخانه های اُپن موجب بروز آسم میشود تاریخ : چهارشنبه 15 بهمن 1393
بهمن دو ملی پوش تیم اسکی آمریکا را بلعید تاریخ : پنجشنبه 09 بهمن 1393
آتشفشان تاریخ : پنجشنبه 09 بهمن 1393
بزرگترین سیل دنیا تاریخ : پنجشنبه 09 بهمن 1393
شهری که بیشترین بارش دنیا در آنجا می بارد تاریخ : چهارشنبه 08 بهمن 1393
راز عمر دراز ژاپنی ها چیست؟ تاریخ : جمعه 03 بهمن 1393
جمعیت ایران به ۷۷.۱ میلیون نفر رسید تاریخ : جمعه 03 بهمن 1393
تصاویری از پدیده شگفت انگیز شفق قطبی تاریخ : چهارشنبه 01 بهمن 1393
زندگی در جنگل های آمازون (عکس) تاریخ : چهارشنبه 01 بهمن 1393
تصاویری دیدنی از جنگل های آمازون تاریخ : چهارشنبه 01 بهمن 1393
اثرات گردوغباربرسلامت فرد تاریخ : چهارشنبه 01 بهمن 1393
طراحی سوال امتحانی تاریخ : چهارشنبه 01 بهمن 1393
راز مثلث برمودا تاریخ : چهارشنبه 01 بهمن 1393
نرم‌افزار نقشه گرافیکی راه‌ها روی تلفن‌ همراه فعال شد تاریخ : سه شنبه 30 دی 1393
دانلود کتاب جغرافیا ی دوم دبیرستان تاریخ : دوشنبه 29 دی 1393
Seterra (نرم افزار آموزش جغرافی) تاریخ : پنجشنبه 25 دی 1393
جدیـدترین توصیـه‌های امنیـتی بانـک مرکزی به شهرونـدان تاریخ : دوشنبه 22 دی 1393
user
progress عضو شويد


progress فراموشی رمز عبور؟

progress عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد
آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 320
کل نظرات کل نظرات : 27
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 2
تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین کاربران آنلاین

آمار بازدید آمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز : 97
باردید دیروز باردید دیروز : 13
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته : 241
بازدید ماه بازدید ماه : 448
بازدید سال بازدید سال : 3,209
بازدید کلی بازدید کلی : 36,854

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ی پیآِ ی پی : 18.118.193.108
مرورگر مرورگر : Safari 5.1
سیستم عامل سیستم عامل :
RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : RojPix.ir

src="http://pichak.net/blogcod/clock/04/clock.js">









خبرنامه:

برای دریافت جدیدترین مطالب درایمیل خودتان ،آدرس ایمیل تان رادر کادر زیر وارد نمائید.

Delivered by FeedBurner




آیامطالب وبلاگ مورد پسند شماست؟




فال حافظ

http://www.blogfa.com/photo/r/ramindalili.gif ارسال لینک